Alkalizacja, czyli odkwaszanie organizmu

Dlaczego nadmiar produktów, które zakwaszają organizm, jest szkodliwy?

Aby nasz organizm, mógł poprawnie funkcjonować, niezbędne jest zachowanie równowagi kwasowo-zasadowej. Chodzi tutaj o utrzymanie prawidłowego pH krwi, które powinno mieścić się w przedziale 7,35-7,45. Zarówno niższe, jak i wyższe pH jest niebezpieczne dla naszego zdrowia. Jednak ze względu na fakt, że na ogół spożywamy więcej produktów kwasotwórczych, omówimy szkodliwość zbyt kwaśnego pH, a także powiemy, jak możemy sobie radzić z kwasicą.

Jeżeli nie zadbamy o prawidłowe skomponowanie naszej diety i dopuścimy do przewlekłego zakwaszenia organizmu, zwiększymy ryzyko rozwoju następujących chorób i dolegliwości:

  • zaburzeń snu
  • depresji
  • chronicznego zmęczenia
  • zaburzeń koncentracji
  • nadwagi
  • zwyrodnienia stawów
  • nowotworów
  • osteoporozy
  • miażdżycy
  • cukrzycy
  • nadciśnienia

Do zastanowienia się, czy nasz organizm nie jest nadmiernie zakwaszony, powinny nas skłonić następujące objawy:

  • osłabienie fizyczne
  • sińce pod oczami
  • gorycz lub kwas w ustach
  • niestrawności
  • problemy z cerą (wypryski, pryszcze, krosty)
  • mroczki przed oczami
  • nudności
  • osłabiona odporność – częste infekcje i przeziębienia
  • zawroty głowy

Oczywiście powyższe objawy nie muszą oznaczać zachwianej równowagi kwasowo-zasadowej, ale mimo wszystko warto wykonać podstawowe badania, aby dowiedzieć się, co ewentualnie warto zmienić w diecie, by poprawiło się nasze samopoczucie.

Dieta zasadowa – dla lepszego samopoczucia

Jak zawsze, również w przypadku zachowywania równowagi kwasowo-zasadowej idealnie sprawdzi się zasada złotego środka. Dlatego nie należy jeść w nadmiarze ani produktów kwasotwórczych, ani zasadotwórczych. Kiedy jednak zmagamy się z zakwaszeniem organizmu, na ratunek przybywają produkty alkalizujące, które przywrócą odpowiednie pH. Do takich produktów należą m.in.:

  • mleko
  • truskawki
  • pomidory
  • buraki
  • ziemniaki
  • marchew
  • sałata
  • wiśnie
  • czarne porzeczki
  • ogórki
  • kapusta
  • gruszki
  • banany
  • melony
  • kalafior
  • cytrusy
  • mango
  • kiwi
  • winogrono
  • ananas brzoskwinia

Jedząc produkty alkalizujące odkwaszamy organizm, zwalczając uciążliwe objawy kwasicy. Jeśli będziemy się odżywiać w taki sposób, że równowaga kwasowo-zasadowa zostanie zachowana, to możemy zapomnieć o ciągłym zmęczeniu, problemach z sennością, nadmiernej drażliwości i nerwowości. Dlatego, jeżeli zauważasz u siebie opisane w tym tekście dolegliwości, ale dotąd nie miałeś pojęcia skąd się brały, to warto sprawdzić, czy przypadkiem nie są to objawy zakwaszenia organizmu. Jeśli tak, to warto nieco zmienić swoje nawyki żywieniowe i dążyć do utrzymania odpowiedniej wartości pH w organizmie. Z pewnością zaczniemy wówczas odczuwać więcej energii, a nasze samopoczucie znacznie się poprawi.